آموزش آنلاین زبان های خارجی و کامپیوتر

آموزشگاه پردیس فناوری کیش (آموزش آنلاین زبان های خارجی و کامپیوتر)

آموزش آنلاین زبان های خارجی و کامپیوتر

آموزشگاه پردیس فناوری کیش (آموزش آنلاین زبان های خارجی و کامپیوتر)

عملکرد پردازنده‌ های نسل هشتم اینتل، بیش از ۱۵ درصد بهبود یافته است

عملکرد پردازنده‌ های نسل هشتم اینتل، بیش از ۱۵ درصد بهبود یافته است


از سال‌ها پیش بهبود عملکرد پردازنده، برای اینتل در اولویت نبوده، اما ظاهرا قرار است این اوضاع تغییر کند.

نسل بعدی پردازنده‌های اینتل که با نام کنون لینک شناخته می‌شوند، از نظر عملکرد، در مقایسه با پردازنده‌های کبی لینک بهبود چشمگیری دارند. ونکاتا رِنداچینتالا، مدیر گروه معماری سیستم‌ها و واحد اینترنت اشیاء در شرکت اینتل، می‌گوید عملکرد پردازنده‌های کنون‌ لیک در مقایسه با پردازنده‌های کبی‌ لیک، بیش از ۱۵ درصد بهبود یافته است. اینتل روز پنجشنبه یک اسلاید را به سرمایه‌داران خود نشان داد که در آن به بهبود عملکرد پردازنده‌های نسل هشتم Core i7 اشاره شده بود. جزئیاتی که در این اسلاید نشان داده شدند، بر پایه اطلاعاتی هستند که از سرویس بنچمارک SysMark به دست آمده است. در این اسلاید، بهبود عملکرد پردازنده Core i7 از نسل ششم تا هشتم نشان داده شده است؛ اما اینتل هنوز عدد دقیقی برای بهبود عملکرد نسل هشتم اعلام نکرده است.

عملکرد پردازنده‌های نسل هفتم در مقایسه با نسل ششم، تنها ۱۵ درصد بهبود یافت؛ اما گویا در مورد پردازنده‌های نسل هشتم همه چیز فرق می‌کند. اینتل اعلام کرده که بهبود عملکرد پردازنده‌های کنون‌ لیک در مقایسه با کبی‌لیک، حداقل ۱۵ درصد است؛ اما ظاهرا بهبود عملکرد پردازنده بیش از این رقم خواهد بود. اولین پردازنده‌های سری کنون‌ لیک، نیمه دوم سال جاری میلادی به بازار عرضه می‌شوند. با توجه به اطلاعات ارائه‌شده از سوی اینتل، پردازنده Core i7 نیز همانند هر سال، در لیست پردازنده‌های نسل هشتم نیز حضور خواهد داشت.

intel connonlake

اینتل در جریان نمایشگاه CES، یک پردازنده از سری کنون لیک را به نمایش گذاشت. پردازنده‌های کنون لیک، بر پایه معماری ۱۰ نانومتری اینتل ساخته خواهند شد؛ بنابراین باید انتظار داشت که میزان مصرف انرژی توسط پردازنده به شکل چشمگیری کاهش یابد.

به نظر می‌رسد شروع قدرتمندAMD باعث شده است اینتل نیز سرعت حرکت خود را افزایش دهد. AMD در جریان یک نشست اختصاصی نشان داد که عملکرد پردازنده‌های رایزن ۴۰ درصد بهبود یافته است. AMD ‌اعلام کرده که بهبود عملکرد پردازنده‌های رایزن بر پایه IPC (دستورالعمل به ازای هر سیکل پردازشی) خواهد بود؛ این یعنی پردازنده‌های رایزن می‌توانند ۴۰ درصد دستورالعمل بیشتر به ازای هر سیکل پردازشی اجرا کنند.

رِنداچینتالا می‌گوید:

اینتل هنوز بازار پردازنده‌های بالارده پی‌سی را در دست دارد. بازار گیمینگ، به‌خصوص رقابت‌های eSports، در حال انفجار است و سال گذشته میلادی، تقاضا برای پردازنده‌های بالارده Core i7 بسیار بالا بود و این تقاضا در حال افزایش است. اکنون بازار واقعیت مجازی داغ است و با گسترش این فناوری، کاربران مجبور می‌شوند پردازنده‌های Core i3‌ خود را به Core i7 ارتقاء دهند. این روزها پردازنده‌های Core i7 چیزی در حدود ۳۶ درصد سریع‌تر از پردازنده‌های Core i3 هستند.

سال گذشته میلادی، شرکت‌های تولیدکننده پردازنده، تمرکز خود را بر افزایش فرکانس پردازشی گذاشتند که این موضوع باعث شد میزان مصرف انرژی پردازنده‌ها افزایش یابد. سپس شرکت‌ها تصمیم گرفتند تعداد هسته‌های پردازشی را بیشتر کنند که این موضوع باعث شد عملکرد پردازنده بهبود یابد؛ اما از طرفی باعث شد عمر باتری لپ‌تاپ‌ها کاهش یابد. مدتی بعد، شرکت‌ها تصمیم گرفتند فناوری‌های داخل پردازنده، مانند گرافیک‌ها و گذرگاه‌های I/O BUS را با یکدیگر ترکیب کنند؛ اما صنعت بازی و واقعیت مجازی با این تصمیم‌ها مشکل داشت و کاری کرد که توجه شرکت‌ها مجدداً روی قدرت خالص پردازنده معطوف شود.

AMD Ryzen

در دنیای پی‌سی، حدی برای رشد وجود دارد و برای رشد بیشتر، باید یک فناوری جدید وارد شود. اکنون بازی‌های رایانه‌ای و واقعیت مجازی، رشد بسیار خوبی دارند و هر دو نیز نیازمند پردازنده‌های بالارده هستند. بر خلاف گذشته، اینتل تمایلی به فروش پردازنده‌های پایین‌رده که ممکن است به شرکت از نظر مالی خسارت وارد کنند، ندارد و ترجیح می‌دهد پردازنده‌های بالارده به فروش برساند. اینتل هنوز هم به بازار پی‌سی متعهد است؛ اما می‌خواهد بیشتر تمرکز خود را بر پردازنده‌های بالارده‌ای همچون Core i7 بگذارد که سود بیشتری عاید شرکت می‌کنند. در حال حاضر قدرتمندترین پردازنده اینتل با نام Core i7-6950X ‌شناخته می‌شود که ۱۷۲۳ دلار قیمت دارد، به این ترتیب اینتل از فروش این پردازنده سود زیادی کسب می‌کند.

البته باید به این نکته توجه کرد که اینتل شرایط گذشته را ندارد و اکنون باید با AMD به‌صورت جدی رقابت کند. AMD با پردازنده‌های رایزن شروع خوبی داشته است و تحلیلگران بر این باورند که پردازنده‌های رایزن در روزهای نخست به دلیل هیجان به وجود آمده، به‌صورت گسترده در رایانه‌های گیمینگ بالارده مورد استفاده قرار خواهند گرفت؛ اما موفقیت‌های بعدی این پردازنده‌ها، به کاربران بستگی دارد و اینکه آیا آن‌ها پردازنده‌های رایزن را به دیگران نیز پیشنهاد می‌کنند یا خیر.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.